5 otázek, na které se ptejte, když hledáte webdesignovou agenturu

Říká se, že kdo není na internetu, jako by nebyl.

Tvorba webových stránek je tedy něco, čemu se pravděpodobně jen tak nevyhnete, ať už na nich budete chtít prezentovat cokoliv.

Mít kvalitní webové stránky se stalo v dnešní době nutností. Ať se rozhodnete pro tvorbu webových stránek na zakázku, nebo svolíte k využití předpřipravené šablony webu, v drtivé většině případů budete potřebovat někoho, kdo vám web kompletně navrhne a vytvoří nebo s realizací alespoň pomůže. Jak ale vybrat správnou agenturu – studio – freelancera – firmu, prostě správného partnera pro tvorbu webových stránek? Jedno je jisté – vybírat pečlivě se vyplatí.

Dali jsme dohromady pět otázek, které vám mohou pomoci získat základní informace pro dobré rozhodování, komu tvorbu vašeho webu svěřit.


Mají weby z Vaší dílny systém na správu obsahu (CMS)? Ukážete mi, jak svůj web obsluhovat?

Pokud netušíte, co to je Content Management System (CMS), nebo-li systém pro správu obsahu webových stránek, nejste sami. Nemusíte při svém dotazu použít úplně správnou terminologii, ale zajímejte se o budoucí možnosti úprav webu. CMS je v podstatě platforma, redakční systém webu, který vám umožní spravovat a upravovat jeho obsah, aniž byste museli mít větší technické znalosti. Jedním z nejznámějších CMS je například WordPress. Pomocí redakčního systému můžete sami přidávat třeba aktuality nebo příspěvky na blog na vašem webu, upravovat texty jednotlivých stránek nebo i vytvářet nové, přidávat fotky, produkty v eshopu apod. Nemusíte tak být závislí na svém webmasterovi, ale spoustu věcí zvládnete vlastními silami.

Pokud tedy z nějakého důvodu nepotřebujete ryze statický web, odpověď, kterou chcete slyšet na otázku použití CMS, zní ano. Pokud je pro vás CMS novinkou, pak se ptejte také na proškolení, kde se naučíte, jak redakční systém používat, a zda je školení součástí domluvené ceny za tvorbu webových stránek.

Vytvářeli jste už webovky nějaké jiné společnosti z mého oboru?

V ideálním případě by vám web měl vytvářet někdo, kdo měl již možnost nahlédnout do oblasti toho, co chcete prezentovat. Ušetříte tak trochu času nad určováním hlavních pilířů vaší činnosti a přemýšlením, jak se odlišit od konkurence. Nemusí být ale na škodu přijmout také nový a originální pohled na věc. Vše samozřejmě záleží také na konkrétním oboru a zda je potřeba dodržet například některé legislativní normy nebo pamatovat šikovné vychytávky, které jsou specifické pro váš obor.

Můžeme se potkat osobně?

Žijeme v době moderních technologií, kdy uskutečnit videohovor s někým na druhém konci světa není žádný problém. Přesto při navazování spolupráce k tvorbě webových stránek doporučujeme vybrat někoho lokálního nebo ochotného za vámi alespoň dvakrát přijet. Setkání tváří v tvář minimálně v úvodu a závěru spolupráce je totiž nenahraditelné. Nejen, že při osobním setkání může tvůrce webu lépe nasát atmosféru vaší činnosti, pro kterou bude web navrhovat, ale snáze tak také vy předáte své představy, požadavky nebo cíle.

Jsou vaše weby responzivní?

Responzivita webových stránek znamená, že se správně zobrazí na jakémkoliv zařízení a obrazovce. Nejde však jen o “správnost”, jde hlavně o jakousi pohodlnost v ovládání a přizpůsobeném obsahu (od zobrazení menu, přes velikost textu, až po fungování některých prvků na dotykových obrazovkách). A na tom je potřeba aktivně zapracovat již při návrhu grafické podoby webu. Respozivní web má vyladěnou mobilní verzi, stejně jako tu pro desktop nebo tablet.

V současné době se polovina věcí na internetu “děje” na mobilních zařízeních, nikoli na velkých obrazovkách monitoru. Jednoduše proto, že připojení k internetu je dostupnější, mobilní telefon máme stále u sebe a ve volných chvílích ho používáme naplno. A to je dobrý důvod, proč na responzivitě svých webových stránek trvat. Při prohlížení webu v mobilu totiž všichni chceme (a potřebujeme) zpravidla vidět jiné věci než například na notebooku. Ne že by se tolik změnil obsah webu, ale mění se jeho uspořádání nebo provedení. Parádní úvodní video na pozadí homepage, které vypadá efektně na velkém prostoru monitoru, totiž nemusí zanechat dobrý dojem, když máte v ruce telefon připojený přes mobilní data a rychle hledáte jen telefonní číslo na majitele webových stránek.

„Chtěli bychom.. no… Rozumíte mi?“ …aneb Souzníme?

Kromě zmíněných praktických a technických otázek, které velmi usnadní samotnou spolupráci při tvorbě webových stránek, je tu ještě jedna rovina, která stojí za zmínku. Rovina spíše pocitová, lidská, možná otázka přístupu nebo i vkusu.

Záměrně jsme v úvodu článku vypíchli slovo partner. Protože pokud si chcete nechat vytvořit nový web nebo provést redesign současného webu, je partner přesně to, co potřebujete, a spolupráce to, co by mělo mezi vámi probíhat. Nezapomeňte, že nejste jen položka v něčím portfoliu, a hledejte někoho, kdo bude stát na vaší straně. Partner je někdo, kdo bude schopný se naladit na Vaši firemní notu, atmosféru, na vlnu myšlenek a přání, které máte, i kdybyste je zatím neuměli sami pojmenovat. Někdo, kdo Vám ukáže v barvách webdesignu to, co chcete vy i vaši zákazníci. Někdo, kdo vytvoří tak trochu mistrovský kousek, se kterým se budete moct ztotožnit.
A v tom je ta kapka umění.